Vi erbjuder en stor variation av olika klasser, från lugna, meditativa yogaformer till fysiskt utmanande, dynamiska yogastilar.

Här hittar du beskrivningar till alla de yogaklasser som erbjuds på Raja Yoga Lund. Hösten 2019 ändrar vissa av yogaklasserna namn för att schemat ska bli mer enhetligt. Inom parentes hittar du det tidigare namnet på klassen.  

Yin Yoga
Yinyoga är en lugn och meditativ yogaform med liggande och sittande positioner. Varje position hålls 3-5 minuter och ger utrymme att slappna av, praktisera medveten närvaro och släppa muskulära spänningar. Fokus riktas framförallt mot kroppens hårdare strukturer som bindväv och fascia i höfter, lår, sätet och nedre delen av ryggen. Genom att hålla positionerna längre ges möjlighet att aktivt vända uppmärksamheten inåt och tillåta det som är att få vara.

 

Restorative yoga
En yogaform som i första hand syftar till att nå djup avslappning. Liggande positioner där fokus ligger på att hitta total avslappning. Positionerna hålls under en längre tid och ger utrymme för meditation, medkänsla och lugn. Kombineras ibland med andningsträning och eteriska oljor.

 

Flow & restore
En klass där vi kombinerar fysiska flöden och restorativa positioner. Klassen börjar med pranayama följt av en längre flödande och fysiskt utmanande sekvens där vi sedan successivt landar ner på mattan i återhämtande positioner med utrymme för fullkomlig avslappning.

 

Beginners flow (Hatha, Vinyasa Yoga 1)
En grundläggande klass för dig som är ny på yoga. Vi går igenom grunderna i andningsteknik, solhälsningen och vanliga yogapositioner. Tempot är lugnt och det finns utrymme att få hjälp från yogaläraren i de olika positionerna och sekvenserna.

 

Soft flow open
En mjukare form av hatha eller vinyasa med mjukgörande flöden och lägre tempo. Stort fokus på asanas men även med utrymme för pranayama och meditation. Öppen för alla nivåer.

 

Intensive flow open (Hatha, Vinyasa Yoga 1-2)
En mer kraftfull och mer fysisk form av vinyasayoga där större lekfullhet och mer utmanande asanas kan användas. Klassen har fokus på flödande sekvenser av asanas, men ger även utrymme till pranayama, nedvarvning och avslappning. Öppen för alla nivåer.

Intensive flow intermediate (Hatha, Vinyasa Yoga 2)
En mer utmanande och mer ansträngande form av vinyasayoga där du som har yogat ett tag får möjlighet att utforska mer fysiskt krävande positioner och flöden, med lekfullhet och teknik. Du guidas i klassen genom pranayama, asanas som utförs i flödande sekvenser. Klassen avslutas alltid med nedvarvning, avslappning och ibland en guidad meditation. Passar dig som yogat ett tag och vill utmana din fysiska praktik.

Ashtangayoga  
Ashtangayoga är en utbredd, modern, fysisk och dynamisk form av Hatha Yoga som utvecklades av Sri Krishna Pattabhi Jois och som består utav fysiska yogaställningar (asanas) som utförs i en viss sekvens och serie och av andningsövningar (pranayamas). När du gör Ashtanga Yoga skapar du värme i kroppen, yogan har då också en utrensande effekt och du skapar en smidighet, öppenhet och lätthet i kroppen efterhand, samtidigt som ditt sinne stillas och klarnar. Detta är en yogaform som passar dig som vill göra fysisk och dynamisk yoga och som vill utforska din kroppsmedvetenhet.

Vi erbjuder tre olika ashtangaklasser:

Ashtanga Foundations (Ashtanga Yoga 1)
Ashtanga Foundations passar dig som är ny på yoga eller har tränat innan, men vill gå på en klass som har fokus på det som är grundläggande i praktiken

Ashtanga Flow (Ashtanga Yoga 2)
Ashtanga Flow passar dig som är bekväm med några av de ställningar i Ashtanga eller har gjort annan typ av dynamisk yoga tidigare.

Ashtanga Mysore
Ashtanga Mysore är en drop-in klass för dig som är nybörjare eller har varit med på Ashtanga klasser under en längre period och kan sekvensen eller en del av den. Mysore innebär att man gör sina ställningar i egen takt, med hänsyn till dagsformen. Mysore passar till alla utövare Detta är inte ledd klass, däremot så finns yogalärare på plats och ger individuella råd och justeringar - som en privatklass i grupp. 

Familjeyoga
Yoga för barn och förälder där vi leker med sagor, berättelser, enklare flödande rörelser och vissa positioner som ger mer stillhet. En klass som ger möjlighet till en fin stund mellan förälder och barn, där ni tillsammans leker fram yogan. Lämplig för barn mellan 4-8 år. Klassen är utformad för en förälder och ett barn. För frågor gällande detta, vänligen kontakta receptionen.

Yoga för föräldralediga  
Yoga för föräldrar som vill yoga med sina bebisar. Klassen är öppen för alla föräldrar, dock är rörelserna främst anpassade för den som genomgått en förlossning. Den som genomgått en förlossning bör ha hunnit läka efter denna. Vi fokuserar på bäckenbotten- och bukmuskelträning för att avlasta och stärka ryggen. Klassen innehåller uppvärmande sekvenser, stående och sittande positioner, skonsam styrketräning och avslutande meditation och avslappning. Bebisen är med i vissa positioner eller ligger framför/intill på en mjuk filt. Lämplig för bebisar från 10 veckor, som ännu inte börjat gå.

 

GYROKINESIS® 
Baseras på Thai Chi, yoga, simning, dans och gymnastik. Syftet med metoden är att ”skapa sitt eget hem”. Flödande rörelser tillåter kroppen att röra sig i vissa riktningar med rätt intention. Gyrkinesisklasser kan anpassas för att passa just din förmåga. Personer med olika bakgrunder, inklusive elitidrottare, fitnessentusiaster, pensionärer och de som rehabiliteras från skador eller med smärtproblematik kan ta klassen. Fokus på andning och hela kroppen för att stimulera nervsystemet och skapa funktionell styrka genom rytmiska, flödande rörelsesekvenser. Rörelser, andning och mentalt fokus koordineras.

Chakra yin yoga med gong
Yinyoga anpassad till kroppens 7 chakran under gongbad. Övningarna, asanas, anpassas till varje chakra
Chakra är sanskrit och betyder livsenergihjul. Obalanser och begränsningar i våra liv brukar visa sig i våra chakran. Våra 7 chakran finns längs kroppens ryggrad och de vibrerar i olika färger.
Gongbad är en gammal ljudterapiform som har sitt ursprung från Asien 1000 år sedan. Gongen är effektiv mot ett rastlöst och stressat sinne, vi kan också släppa djupt liggande spänningar/blockeringar under ett gongbad. Du kan känna dig vitaliserad till kropp och sinne efteråt. 

Mediyoga (Mediyoga 1)
I det här passet får du hjälp med att reflektera över vad som är viktigt i ditt liv. Hjälp med att hitta balans i tillvaron. Samtidigt som du mjukt, genom sköna rörelser jobbar dig igenom olika områden (chakran) i kroppen. Vi lär oss att stanna upp, lyssna inåt, känna in hur det känns och vad som känns. Mediyogan ger dig en större kroppsmedvetenhet, och tillgång att känna/lära in hur du sätter gränser eller tillåter dig att utnyttja mer av din egen kapacitet. Den här formen av yoga balanserar kroppens nerv- och hormonsystem samt bidrar till ökad rörlighet, flexibilitet och styrka. Mediyoga har en bevisad läkande effekt. Alla kan göra Mediyoga, du kan sitta såväl på stol som på matta.
Mediyogan är utformad utifrån den tantriska yoga traditionen som är en av de äldsta former av yoga som människan känner till. Mycket inspiration har hämtats från kundaliniyoga likväl som ayurveda, den mångtusenåriga läkekonsten samt med komponenter från traditionell kinesisk medicin.


Ryggyoga (Mediyoga Rygg)
Ett mjukt uppbyggande ryggpass med inkännande ryggövningar. Ett skönt pass som tar hänsyn till din ryggs begränsningar och möjligheter.  Klassen fokuserar på god hållning, balanserade rörelser, medveten kontroll och avspänning, något av det bästa du kan göra för din rygg! Detta program är tillägnat rygg, axlar och nacke med. Du gör övningarna liggandes på matta, sittande på mattan eller stol.
De delar som ingår i övningarna och passen är andning, fysiska positioner, fysiska rörelser, ögonpositioner och ljud.
Alla övningar utförs alltid utifrån en central utgångspunkt men där individen tränas i att själv avgöra och känna in vilken nivå av anpassning som behöver göras utifrån egen förmåga och kapacitet. Detta gör att alla personer kan delta (frisk som sjuk) i utövandet av detta program och tillgodogöra sig de goda effekterna.

Gongbad 
En djupavslappning till instrumentet Gong och kallas gongbad eftersom du "badar" i ljudvågorna från gongen. Du som deltar ligger ner på mattan genom hela passet och låter ljudets vibrationer skölja genom kroppen. Ljud uppfattas inte bara av öronen utan av varje cell i din kropp. Är du känslig för ljud kan vi rekommendera öronproppar eller hörselskydd. Kroppen uppfattar vibrationerna mycket bra ändå. Även nybörjare kan delta. Gongen har använts i tusentals år för meditation och ceremonier. Idag används gongen även terapeutiskt.

Tillgänglighet, handikappanpassning samt assistenter
Det finns hiss upp till salarna. Skolan har också en handikappanpassad toalett. För dig som sitter i stol är det tyvärr inte möjligt att ta dig till omklädningsrummen på grund av en pelare i gången. Gården är svårtillgänglig pga   kullerstensbeläggning! Har du svårt att ta dig ner på golvet själv är det bra om du har med dig en assistent. Vi har extra tjocka mattor för att inte riskera trycksår. Det går också bra att sitta på en stol/rullstol genom passet. 


Everyday do your practice, and the rest will come.
— Sri Pattabhi Jois