Pilates

Pilates är en träningsform som skapades i början av 1900-talet av tysk-amerikanen Joseph Pilates. Han kallade själv träningsformen The Art of Contrology vilket syftar på vikten av precision och full koncentration, som ett sätt att kontrollera musklerna. Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretching och koncentration och kan vara väldigt fysiskt krävande om det görs på rätt sätt. Vid varje övning tränas flera muskelgrupper samtidigt och man arbetar med kroppens motstånd.

Pilatesträningen hjälper till att bygga upp styrkan, balanserar och stretchar alla kroppens muskler samtidigt. Målet inom Pilates är återfå den naturliga hållningen i kroppen samt uppnå optimal styrka, smidighet, balans och uthållighet. Balans mellan styrka och rörlighet, men även balans mellan det kroppsliga och det själsliga. Flexibilitet och andning är också en viktig del av Pilates.

Sex grundprinciper i Pilates:
1. Kontroll
2. Koncentration
3. Centrering/stabilisering
4. Andning
5. Precision
6. Rytm

Ett av målen för ledaren är bland andra att ge utövaren ökad rörelse och blodcirkulation även om det uppstår svårigheter eller finns någon begränsning i kroppen. Rörelsen modifieras alltid efter utövarens behov.

Våren 2016
Pilates för Alla Nivåer
Tider: Måndagar, 10 – 11
Kursstart 1: Måndag, vecka 10, den 7/3 (paus på annandag påsk)
Kursstart 2: Måndag, vecka 19, den 9/5
Antal tillfällen: 8 ggr
Kurspris för 8 ggr: 1190 kr (990 kr för studerande, pensionär och arbetssökande)
Lärare: Danijela Jevremovic

Anmälan sker i formuläret nedan.
Förlorade kurstillfällen går inte att ta igen.

Du har två veckors ångerrätt på din anmälan.
Läs gärna våra villkor här:

Ångerrätt vid köp av kurs

 

Leave a Reply